اما این روزها مفهوم جدیدی در جستجوهای اینترنتی در حال شکل گرفتن است. چالشی جدید که ممکن است جایگاه بلامنازع گوگل را تهدید کند. این چالش جدید جستجوی "نهفته"، "انتزاعی" یا "محاوره ای" نامیده می شود.
گوگل در طول تمام این سال ها به ما یاد داده برای جستجوی هر چیزی، یک سری کلمات کلیدی را به ترتیب اهمیتشان درون یک باکس تایپ کرده و منتظر لیستی از نتایج بمانیم. اما باید بدانیم که در آینده ای نزدیک این قاعده تغییر خواهد کرد.
گوگل، فیسبوک و اپل هر سه در پی توسعه ابزارهایی هستند که آینده جستجو در فضاهای مجازی را دگرگون خواهند کرد. ابزارهایی که ما را قادر خواهند ساخت تا به همان شیوه طبیعی که سخن می گوییم، در اینترنت جستجو کنیم، و حتی جواب انتزاعی ترین و نهفته ترین مفاهیم را از اینترنت بخواهیم. در آینده نزدیک پرسیدن سوالی نظیر "این دور و بر رستوران خوب واسه شام کجاست؟" اصلا هم عجیب نخواهد بود!
لری کیم، یکی از متخصصان جستجوی اینترنتی اعتقاد دارد، ما در حال حاضر با "زبان غارنشینی" با گوگل صحبت می کنیم! مردم عادت کرده اند تا یک سری کلمات کلیدی تکه تکه شده و بی معنا را کنار هم قرار داده و از موتور جستجوگر انتظار پاسخ دقیق داشته باشند. به طور مثال در زبان انگلیسی عبارت "windows8 install how 64bit upgrade" را جستجو کرده و مشتاقانه منتظر هنرنمایی گوگل بنشینند.
داستان فیسبوک
معنای "جستجوی نهفته" هم همین جا مشخص می شود. در جستجوی گراف، ما سوالی را می پرسیم که اساسا جوابش را نمی دانیم (مثلا جستجوی کتاب مورد علاقه یک بازیگر)، ولی در جستجوی معمولی ما یک سری کلمات کلیدی را جستجو می کنیم، کلماتی که می دانیم وجود دارند، ولی دنبال اطلاعات اضافی در مورد آن ها هستیم (مثلا تاریخ هخامنشی).
داستان گوگل
الگوریتم جدید گوگل توانایی بسیار بیشتری در فهم ارتباط معنایی میان کلمات جستجو شده خواهد داشت و جستجو در گوگل را بیش از پیش به تعاملات انسان به انسان نزدیک خواهد کرد. به طور مثال تصور کنید به کمک جستجوی صوتی گوگل از آن بخواهیم طریقه بستن کراوات را به شما نشان دهد.
فیسبوک در برابر گوگل
لری کیم، به این نکته زیبا اشاره می کند که دستگاه های هوشمند همراه (موبایل)، به سرعت در حال همه گیر شدن هستند و هم اکنون نزدیک به نیمی از جستجو ها از طریق این دستگاه ها صورت می گیرد. پس به علت سهولت کار، جستجو های صوتی در این دستگاه ها به زودی رونق خواهند گرفت. از آن جایی که جستجو در قالب صوت می بایست به صورت محاوره ای و طبیعی باشد و نه به صورت یک سری کلمات کلیدی، تکلیف غول های جستجوی اینترنتی مشخص تر می شود. آن ها باید الگوریتم هایی خلق کنند که بتوانند به سوالات صریح مردم پاسخ های معنادار و قطعی بدهند.
داستان اپل
Siri در حال حاضر و پس از ارتقای سیستم عامل آیفون به iOS7، به جای گوگل، از بینگ برای جستجو استفاده می کند. جالب اینجاست که فیسبوک هم از موتور جستجوگر بینگ بهره می برد. گرچه این همکاری ها خیلی پیچیده و ناپایدار هستند، اما به نفع گوگل هم نیستند.
گوگل گلس در برابر سیری
همه این شرکت ها روزی را می بینند که برقراری ارتباط صوتی با دستگاه های هوشمند جایگزین تایپ کردن در آن ها شود. بنابراین، اولین و مهمترین میدان نبرد در حیطه جستجو در فضای مجازی، از الان مشخص است. باید ببینیم این پیشتازان عرصه فناوری چگونه از هم پیشی گرفته و با خدمات منحصر به فردشان ما را مسحور خود می کنند.